.
Magyarország
2015. I. 13. Budapesten, 1990. január 13-án írta alá Suzuki, a japán autógyár tulajdonosa, Lepsényi, az Autókonszern Rt. ügyvezető igazgatója és Medgyessy miniszterelnök-helyettes a Suzuki személygépkocsikat gyártó magyarországi vegyesvállalat alap-megállapodását. A Suzuki alapította szövőszékgyár 1952-ben jelent meg a piacon egy motoros közlekedési eszközzel, a kétütemű 60 köbcentis motorral felszerelt Power Free biciklivel. Ezt később újabb motorkerékpárok, majd 1955-ben az első japán négykerekű mini követte. A cég ezután újabb kisautókkal, majd kisteherautókkal jelent meg a piacon, és az 1970-es évektől szinte az egész világra kiterjesztette tevékenységét. A Suzuki együttműködési szerződést kötött egyebek között az amerikai General Motors-szal, az osztrák Steyr-Daimler Puch-hal és az indiai Maruti céggel, első európai üzeme az 1980-as években létesült, Spanyolországban. A cég európai terjeszkedése során állapodott meg a magyar kormánnyal, és többéves tárgyalás után 1991. április 14-én írták alá a gépkocsigyártásra vonatkozó, 5,5 milliárd forint alaptőkéjű vegyesvállalati megállapodást. A Suzuki képviselői logisztikai szempontból Esztergomot találták a legmegfelelőbb helyszínnek a gyár felállítására, a 35 ezer négyzetméteres, modern üzemcsarnokot Csaba tervei alapján építették magyar kivitelezők. A gyárban egy fedél alatt valósult meg az autógyártás komplett folyamata, a karosszériaelemek préselése, a hegesztése, a festése, valamint a teljes összeszerelés. Az ünnepélyes felavatást 1993. május 7-én tartották. A gyár felépítése után pár hónappal hamarosan beindult a próbaüzem, és elkezdődött az 1000 és 1300 köbcentis ötajtós Swiftek sorozatgyártása. 1994-től már exportra is termeltek, az első vevők Kína, Olaszország és Hollandia voltak. A százezredik hazai gyártású Suzuki 1996-ban készült el, majd 2000-ben indult a Wagon R+ modellek sorozatgyártása. A Suzuki Ignist 2003-ban mutatták be Esztergomban, egy évvel később már dízelüzemű Wagon R+ és Ignis is gördült le a futószalagról. 2005 februárjában mutatták be az új Swiftet, 2006-ban pedig az SX4 családi és szabadidő-autót, ebben az évben készült el az egymilliomodik hazai gyártású Suzuki. 2008-ban készült el a Splash, amelynek már második generációját gyártják. A vállalat 2012-ben, a sorozatgyártás megkezdésének huszadik évfordulóján stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormánnyal. A megállapodás megteremtette a kereteket ahhoz, hogy a Magyar Suzuki bővítse gyártó- és fejlesztőtevékenységét Magyarországon, megőrizze versenyképességét Európa piacain. 2013-ban jelent meg az SX4 S-Cross modell, s 2014. július 9-én legördült a gyártósorról a 2,5 milliomodik Suzuki, egy harmadik generációs, GL felszereltségű Swift. A Magyar Suzuki Zrt. 2013-ban 161 ezer 106 gépjárművet gyártott Esztergomban, ez 3,2 százalékos növekedés a megelőző évhez képest. Saját gyártású autóiból a vállalat az év során 157 ezer 755 darabot adott el, amivel 1567 millió eurós értékesítési rekordbevételt ért el. A Suzuki gyár a "mi autónk" gyártásában közvetlenül részt vevő több mint 3 ezer munkáson túlmenően mintegy tízezer munkahelyet biztosít beszállítói hálózata révén. (Forrás: MTI)
.